söndag 4 november 2012

Italien!

Mellan den 22-28 oktober var vi på studieresa i Italien. Det var en intensiv men också mycket informativ resa! Mycket studiebesök på olika gårdar och så matmässan Salone del Gusto i Turin.
Jag tyckte det var spännande att se Italien på detta vis men jag blev dock något besviken på maten. Tyvärr fick man smaka rätt smaklösa rätter och förväntningarna var högre än vad som levererades. Men överlag är jag mycket nöjd med resan och jag fick med mig mycket inspiration hem.
Nedan kommer lite bilder:

På väg upp till vingården Punset

Vingården



Tryffelstaden Alba
Karl-Johan svamp

Färsk frukt!

En av alla luncher i Italien. Denna avnjöt vi på en av gårdarna vi besökte.



En gård som bland annat gjorde ost

Turin
Färska nyplockade clementiner. Så goda!

Snygga grönsaker

Lite glasspaus hann vi också med

Irland var det första ståndet jag besökte på Salone del Gusto. Som sagt jag är ju svag för irländare ;)
Det såldes mycket sylter och marmelader på matmässan

Också lite surdegsbröd för Österrike


Ett av alla de märkliga sakerna man provsmakade på mässan. Turkiets mjölksyrade bulgur. Med alcohol i. Man blir varm av det på vintern när man dricker det. Svårt att avgöra om det var gott eller inte...
Mjöl!
Eataly. De hade verkligen lagt ner energi på att presentera råvarorna

Eataly

Mejerikylen på Ëataly

Eataly

En av de godaste och snyggaste maträtterna jag åt i Italien

Den svenska restaurangen i Aosta
Vi bjöds på sill, gravad lax och knäckebröd på Björk. Och snaps och kladdkaka. Kl 9 på morgonen.

Menyn
Vackra berg

Här gör de marmelader, grappa, cider och andra delikatesser
Grappa.

I Aosta bjöds vi också på en fantastisk lunchbuffé. Här ser ni förrätten...

Sista gården vi besökte. De hade mjölkdjur och gjorde yoghurt och ost. De hade också gårdsbutik där de sålde bla kött.

Sista efterrätten i Italien. Ristårta... Smakar lite som ostkaka men med ris...

1 kommentar:

  1. Fina bilder! Ang maten så måste du åka till Italien! Toscana och söderut :-)) hoppas att allt är bra med dig, och att jag kan köpa ditt bröd snart! Kram /Suz

    SvaraRadera