måndag 27 augusti 2012

Första dagen i skolan!

Idag var det introduktion i skolan. Vi fick träffa lärare och de andra i klassen och vi fick genomgång av upplägg inför året.
Mycket kommer ske på distans utom då mathantverks kurserna som kommer dra igång v. 37 med grönsaksförädling. Då kommer vi få t.ex få lära oss hur man hanterar kryddor, göra örtsalt, mjölksyrning av grönsaker och göra vinäger. Vi kommer också få lära oss hur man hanterar råvaror efter säsong och laga mat på dem.

Allt verkar bra planerat och upplagt och de är mycket måna om att vi ska utvecklas på rätt sätt. Det är som sagt första gången en sån här utbildning startar i Sverige. Så det är nytt för både för anordnare och för oss. Det är också skönt att den startat upp så nära. Det är bara Eldrimner som anordnar samma sak fast under 5 veckors intensivperiod. Men de är i Jämtland så det är svårt att ta sig dit.
Så man kan säga att jag är mycket lyckligt lottad som kommit in på den här utbildningen. Jag känner ännu mer nu att det verkligen är rätt utbildning för mig! Här kommer jag få all hjälp och stöd jag behöver när jag driver mina idéer vidare om mitt egna bageri plus allt annat roligt jag kommer lära mig under den här utbildningen.

Vi verkar bli en bra klass med många olika bakgrunder och inriktningar på vad vi vill göra i framtiden. Detta ser jag som en klar fördel då man kan dra nytta av de andras erfarenhet och bolla idéer med varandra. Det känns som jag kommer ha ett mycket roligt år framför mig.



Vill ni läsa lite mer om utbildning kan ni gå in här, där finns en bra artikel: http://www.svenskalivsmedel.se/Artiklar/Artiklar/tabid/1244/ItemId/700/View/Details/AMID/2895/Default.aspx

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vill bara lyckönska dig i din utbildning. Själv kommer jag gå Eldrimners kurs nu i höst, kanske kan vi ha lite utbyte av varandras utbildningar.
    Calle

    SvaraRadera
  2. Hej Calle!

    Tack så mycket och jag får önska dig också ett lycka till. Hade varit jätte intressant om vi kunde haft ett litet samarbete. Vilket mathantverk är du mest inne på idag..? När är det deras utbildning startar?
    Kul att du hittade min blogg.
    Desirée

    SvaraRadera
  3. Vi börjar v 37. Jag är ekologisk bärodlare och vi har viss förädling och det vi jag gärna fortsätta att utveckla.

    SvaraRadera