torsdag 30 augusti 2012

Tillbaka där allt började...

Idag var det också studiebesök. Blev 2 men skulle varit 3. Det började åska kraftigt när vi var i Viby så besöket på Kristianstad hälsoträdgård ställdes in.
Som titeln säger så var det lite nostalgi över dagens andra besök som blev på Ekströms café och bageri i Degeberga men först Viby gårdsbutik!


Ingången till gårdsbutiken



Viby potatis och gårdbutik startade år 1976 med bara potatis och har efter åren utökat sitt sortiment och har nu olika sorters grönsaker, frukt och bär. De har också en liten försäljning av presentprodukter som t.ex ljus.
Hud och hårvårdsprodukter från Gunnarshög har de också.

Ett urval av deras frukt och grönt sortiment

Lite potatis, plommon, kex och inläggningar. Här kunde man hitta det mesta.

De har även odlingar av potatis, rotfrukter och andra grönsaker. Ett litet bageri där de gör skorpor finns också. Jag tyckte det var mycket intressant att höra henne berätta att det finns en tanke bakom allt. Svinnet från produkter går till kompost och i största mån ska allt vara svenskt, närproducerat och lokalt. Butiken kändes fräsch och med mycket färg och härliga dofter. Rustikt, gediget och lantligt! Överlag ett mycket trevligt besök.

Bra budskap

Klassiska skånska spettekagan måste vara med

Lite fler av deras produkter.

Andra besöket gick som sagt till Ekströms café och bageri i Degeberga där vi träffade Katharina. Det var som sagt här min resa började för 1½ år sedan. Hade först praktik som sedan övergick till lärlingstjänst.
Katharina och jag
Katharina började med att berätta om sin bakgrund och sin affärsidé. Hon berättade också vad man kan tänka på och gav värdefulla tips och råd. Hon är pedagogisk och lätt att lyssna på. Hon har varit med om och sett mycket. Både motgångar och medgångar. Det är dyrbar kunskap att ta tillvara på!

Jag kan inte riktigt vara helt opartisk när jag skriver om Katharina då min tid hos henne har betytt mycket för mig. Jag har utvecklats på ett sätt jag aldrig trott var möjligt och hon har med glädje delat med sig av sina kunskaper. Jag är mycket tacksam att Katharina såg mina potential när jag själv var nybörjare inom bagerievärlden. Tacksam att hon gav mig en chans att utvecklas och bidra till att jag kommit så långt som jag gjort idag. Genom Ekströms har jag fått bra kontakter och en bred grund att stå på.
Lite bröd och kakor till försäljning


Bageriet. Här har man stått otaliga timmar...
Ännu en bra och givande dag. Det har varit en intensiv vecka och man känner sig trött nu. Nästa vecka blir det distans utbildning och ingen skolundervisning alls. Den drar igång V.37 med Paul och grönsaksförädling står på schemat. Ser jag verkligen fram emot!

Mormors tema på Ekströms

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar