måndag 3 september 2012

Produktutveckling och hemmastudier

Denna veckan blir det inga klassträffar utan det är distansstudier som gäller. Skulle börjat läsa lite om företagsekonomi men jag har fortfarande inte fått mina böcker. Så det blev receptskrivning och studering av bakkemi istället.


Surdegen bubblar på bra

Jag har haft lite problem med att få surdegen att komma igång men till min stora glädje så är den nu frisk, välsmakande och redo att bakas med. Fick ta hjälp av lite extra värme och äppeljäst men nu blir det nog fina bröd imorgon. Tanken är att det ska bli 2 sorter med rågsurdeg i och 1 bröd som bara är jäst med råg och helkorn. Ska bli intressant att se om jag lyckas denna gången med rågbrödet utan vete. Det är svårt att få brödet att hålla ihop utan mjöl med glutenbildande egenskaper men nu har jag fått lite tips från andra bagare. Förhoppningsvis ett lyckat bak imorgon!

Bröd gjord på närodlad råsaft från äpplen
 Det här äpplebrödet ska bli mest spännande att prova. Gjorde jäst av råsaft från äpplen. Ett par dagar i ett någorlunda varmt och soligt fönster och vips så har du en alkoholdoftande jäst fylld med glada jästpartiklar! Så klart har jag stoppat äpplebitar i den också.

De här bröden är gjorda på mina egna recept. Autolys, minimal knådning och långjäsning kommer ge de här bröden bra arom och förhoppningsvis god smak. Det är så här jag kommer baka i mitt bageri i framtiden. Tid är kärlek. Kärlek ger bra bröd!


Bra bok!

Sist ett boktips! Jag har precis börjat läsa den och jag tycker den är mycket intressant! Den ger bra tips och råd vad man kan tänka på i hantverksmässig brödbakning. Att där är ett bra kapitel om vedeldade stenugnar är bara ett plus. Är du bra på engelska så rekommenderar jag den varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar