lördag 13 oktober 2012

Sensorik del 2

I måndags var det dags för mer djupgående sensorik kurs. Vi skulle både få prova på vitt- och rött vin, öl och cider.
Först hade vi en teoretisk genomgång hur man tillverkar de olika sorterna och därefter började provsmakningen! Först vitt vin.

4 olika sorter
Vitt vin tycker jag är lättast att dricka. Här fick vi prova både ett ungt vin och ett som lagrats längre. Färgen skilde mycket och likaså smaken. Vi skulle också försöka urskilja färgerna i vinerna dvs om de var fruktiga (gröna, gula) eller mer åt det bruna hållet (mörkare toner).


Fredrik häller upp vin

Rödvin
Efter det vita blev det rött. Detta har jag svårare för att dricka. Jag gillar inte den fräna och beska smaken som ofta finns. Men som sagt det som är gott eller inte är inte intressant! Dock är det trevligt att lära sig känna smakskillnader som finns!

Öl. 5 olika sorter. Lager, ale, veteöl, porter och spontanjäst.
Öl var väldigt spännande att prova och just inse att det finns så olika sorter. Bästsäljande är nog lager och den kan man hitta nästan överallt. Det är en typisk öl man bara kan dricka rakt upp och ner. Mest udda var den spontanjästa. Väldigt speciell smak och om jag ska vara ärlig inte speciellt god! Smaken dröjde sig kvar länge. Men inte på ett bra sätt...

Spontanjästa ölen

Mycket god cidersort!
Cider var mest intressant att prova då det är det jag uppskattar bäst. Blev en svensk, engelsk och fransk sort.


Gun från Balsgård
Sist ut för dagen var en teoretisk genomgång inför besöket till Balsgård som vi hade på tisdagen. Vi skulle göra must och smoothie.

Överlag tycker jag att det har varit en givande och intressant dag. Det var mycket som man inte har tänkt på innan när det gäller just smaker i sprit. Nu kommer man säkert börja "smaka" mer när man dricker!

En löprunda i Bromölla bjöd på en härlig solnedgång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar