måndag 1 oktober 2012

Första matmarknaden!

I lördags var det dags för skördemarknad i Kristianstad. Det var också första gången som jag skulle sälja mina bröd offentligt. Spänningen var på topp och det var mycket förberedelser innan. Recept och skyltar skulle skrivas. Sen var det bröden som skulle bakas.

Men på torsdagen var det dags!

Degpoesi <3

Vilar
Jag bakar utan stress och med kärlek. Jag vet att långjäsning ger ett bättre bröd med väl utvecklad smak. Därför jobbar jag mycket med autolys metoden. På ett enkelt sätt kan man säga att det är en viloperiod där degen själv får bilda sitt eget gluten.

Vid 3 tiden på fredagen var jag färdig. 77 bröd blev det totalt.

Här är de nu. Mina älsklingar. Från vänster: rostat kornbröd (med autolys utan knådning), äppel-levain (gjord på äpplejäst) och solrosbröd.
Stolthet



Marknaden gick över förväntan! Av de ca 70 bröd jag hade med mig blev 6 kvar! Nu måste jag börja överväga om jag ska starta upp något eget. Viljan, kraften och passionen finns där men det finns mer som måste falla på plats.

Jag vill också återigen passa på att tacka de som stöttade och hjälpte mig. Utan er vet jag inte om jag lyckats.
Speciellt till min mamma som var med mig och hjälpte mig under hela lördagen, du är fantastisk!

Höstbild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar