söndag 16 september 2012

Beställningsbageri..?

Denna veckan har det varit mycket studier och planering. I torsdags fick jag en beställning till lördagen på 15 bröd och 10 frallor! Egentligen var detta helt galet! Baka så mycket i ett litet kök med en degblandare som bara kör 1500g deg åt gången! Men jag gillar utmaningar!

Kl 5 i fredags morse. Surdegarna har börjat vakna till liv!

Ingredienser till atletbrödet. Ska man göra 11 bröd så går det en del...
 
 
Utvärderingen av dagen kan sammanfattas i ett smärre kaos. Dålig ugn med dålig övervärme och som började brinna. Degarna skulle jäst på ett annat sätt. Det var trångt och tog lång tid. Men jag älskade varje sekund av det!! Visst det var galet och jag skulle inte gjort om det i den omfattningen men det var otroligt lärorikt!
 
 
 
Ingredienser till mitt nya bröd!

Mitt nya bröd skogsmullen!
 
 
Vid 17 tiden hade inte ens hälften av degarna körts men visst ser det mysigt ut? Jäskorgarna räckte inte till så det blev "man tager vad man haver".
00:30 var allt klart! Nästan 20 timmars intensiv arbetsdag! Trött var jag och något missnöjd. Bröden fick inte det utseendet jag ville ha trots att smaken fanns där!
 
Bröden blev inte världens vackraste. De flöt ut och blev lätt missbildade men de var bakade med kärlek. De hade smaken som jag ville de skulle ha!
 
Först kände jag att jag aldrig skulle göra om detta igen! Jag var rätt så sur men så började idén växa om jag skulle hyra in mig på ett bageri och börja ta emot beställningar. I väldigt liten skala till och börja med. Jag behöver inte gå med vinst, bara göra det jag älskar mest av allt. Baka bröd med kärlek.
Sagt och gjort. Jag har nu köpt en massa jäskorgar och har huvudet fullt med tankar hur jag ska börja marknadsföra mig själv. Vi får se om det leder till succé eller flopp! Dock känner jag mig väldigt engagerad och jag känner att jag verkligen vill få det att fungera!
 
 
Den gamla trotjänaren! Denna köpte mamma när hon var i 20 års åldern. Hänger med än dock med lite motstånd ibland. Men är man gammal så är man. Då är det okej att vara trött!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar