torsdag 6 september 2012

Torkad lavendel och brödbak

Massa bröd har det blivit...
Eftersom vi inte varit i skolan på hela veckan så har det blivit mycket produktutveckling dvs brödbak. Med facit i hand kan jag säga att vissa recept funkade medan andra blev mindre bra. 
Mest nöjd är jag med mitt rågbröd som jag nu äntligen börjat få ordning på. Nu sitter det ihop och är kompakt! Ett bröd utan vetemjöl och med helkorn. Så nyttigt det kan bli med andra ord! Men 1 skiva räcker, annars kan man få ont i magen... Dock måste jag jobba lite med utseendet. Den ser lite tråkig ut. Kanske några frön piggar upp..? 

Tråkbröd men å så nyttigt

Atlet bröd
En av mina kanske galnaste idéer var nog brödet ovan. Jag tränar mycket och behövde ett bröd med en bra sammansättning. Resultatet? Ett surdegsbröd med keso och tonfisk! Allt i ett och det enda man behöver är lite grönsaker så har man en komplett måltid. Mycket praktiskt!
Jag kan dock säga till alla skeptiska. Det smakar inte alls så mycket tonfisk som man kan tro...


Jäskorgar är bra att ha. Här jäser äpplebröden fint.
Råsaften från äpplen blev till jäst. Lite äpplen från mammas trädgård och voilá ett vildjäst bröd. Helt ekologiskt och närodlat!
En snittkniv har jag också investerat i. Jag vill så gärna att mina bröd ska få fina "öron" som det heter på bagarspråk. Det betyder att snittet viker sig uppåt i ugnen och bildar ett öra. Nedan ser ni ett fint bröd från Brödlabbet i Lund. Ett mycket bra, trevligt och helt ekologiskt bageri som bakar med endast surdeg. Väl värt ett besök!



Snittkniven i härlig orange färg!

Jag satt nog minst ett par timmar igår och bara repade av lavendelblommorna från stjälkarna. Resultat blev 2 burkar torkad lavendel. De kommer bland annat att användas i bröd. Kanske blir det också till marmelad? Eller till sylt..? 

Äpplebröd med lavendel jäser på bra hos mig nu.

1 kommentar: